Lättläst svenska
MODERATERNA ÄR ETT PARTI FÖR HELA SVERIGE.
VI ARBETAR FÖR ALLA MÄNNISKORS FRIHET.
VI VILL ATT SVERIGE SKA BLI ETT BÄTTRE LAND FÖR ALLA.
MODERATERNA OM:
ARBETE | BROTT | SKOLAN | MILJÖ OCH KLIMAT | HÄLSOVÅRD OCH SJUKVÅRD
ARBETE
Moderaterna vill skapa
fler jobb i framtiden.
När det blir högkonjunktur igen
kan företagen anställa många.
Högkonjunktur är när företagen
säljer mycket och tillväxten ökar.
Billigt att anställa
Att anställa är att ge någon
arbete och lön.
Om det ska bli fler jobb måste det
finnas företag som vill anställa.
Därför har regeringen sänkt
arbetsgivar-avgifterna.
Det är en skatt som betalar
till exempel pensioner och
föräldraförsäkring.
Företag som anställer en ung
person får betala mindre
pengar i arbetsgivaravgift.
Nystarts-jobb är för personer
som har varit arbetslösa länge
eller som aldrig har haft ett arbete.
Arbetsgivare som ger någon ett
Nystarts-jobb får pengar för att
företaget anställer.
Enkelt att anställa
Arbetsförmedlingen arbetar på
många olika sätt för att arbetslösa
ska komma tillbaka i arbete.
De använder till exempel
Jobbgaranti för unga och Nystartsjobb,
för att få fler personer i arbete.
Jobbgaranti för unga är för
ungdomar mellan 16 år och 24 år
som har varit arbetslösa i 50 dagar
eller mer.
De unga får praktik eller utbildning
och hjälp att söka arbete.
Fler arbeten
Vi vill göra så att det blir fler arbeten.
Därför har regeringen börjat med
skatte-reduktion för hemnära arbete.
Det betyder att den som vill ha
hjälp med hemnära arbete kan
köpa hjälpen.
Det kan vara hjälp med att till exempel
städa, putsa fönster, skotta snö
eller
klippa gräs.
Personen som köpt arbetet får göra
avdrag i sin deklaration så att det
blir mindre skatt att betala.
Skatte-reduktionen gör att många
nya företag startar och att
det blir fler arbeten.
Man kan också köpa hjälp med att
till exempel måla och reparera hemma.
Personen som köpt arbetet kan sedan
göra avdrag i deklarationen.
Det kallas ROT-avdrag.
ROT-avdraget gör också att
det blir fler arbeten.
Fler som vill arbeta
Vi tycker att det är viktigt att
elever i skolor och på universitet
lär sig mera.
Det är också viktigt att fler
människor vill arbeta.
Därför måste det vara skillnad i
ekonomi för personer som arbetar
och för personer som inte arbetar.
Jobbskatte-avdraget gör att skatten
blir lägre för den som har arbete.
Jobbskatte-avdraget gör att till exempel
vårdbiträden och metallarbetare får
1 tusen 5 hundra kronor mer kvar efter skatt.
Moderaterna vill:
- Att det ska vara enkelt att anställa
- Att det ska vara billigt att anställa
- Att den som arbetar ska få mer pengar kvar efter skatt
BROTT
Moderaterna vill att Sverige ska vara
ett tryggt land att bo i.
Därför vill vi minska antalet brott.
Ett brott är att göra något mot lagen.
Ett brott är något som man kan få
ett straff förr.
Fler poliser
Polisen arbetar med att stoppa brott
och med att stoppa bråk och våld.
År 2006 hade Sverige 17 000 poliser.
År 2010 ska vi ha 20 000 poliser.
Fler poliser gör att antalet brott minskar.
Fler poliser gör också att människor
känner sig tryggare,
både hemma och på gatorna.
I hela Sverige kommer du att se
fler poliser ute bland människorna.
Rättvisa straff
Moderaterna vill att alla straff
ska vara rättvisa.
Ett straff kan vara böter eller fängelse.
Moderaterna vill ha hårdare straff
för bland annat misshandel,
våldtäkt och kvinnofrids-kränkning.
Misshandel är att slå eller sparka
någon mycket hårt.
Våldtäkt är att tvinga någon
att ha sex.
Kvinnofridskränkning är till exempel
att misshandla en kvinna eller
att tvinga en kvinna sexuellt.
Tiden i fängelse
Moderaterna vill att de män och
kvinnor som sitter i fängelse ska kunna
arbeta, studera och få behandling.
De kanske behöver behandling mot
alkohol-problem eller narkotika-problem.
Moderaterna vill att tiden i fängelset
ska förbereda personer för
ett bra liv efter fängelset.
Moderaterna vill att fler ska ha arbete
när de kommer ut från fängelset.
Brott av unga under 15 år
Moderaterna vill att polisen ska
utreda fler brott av unga under 15 år.
Det är för att visa den unga att han
eller hon har gjort fel och brutit mot lagen.
Det är också för att pojken
eller
flickan ska få rätt hjälp.
Brottsoffer är den person som
blir skadad eller får andra stora
problem efter ett brott.
Brottsoffer kan få skadestånd,
det vill säga pengar,
efter ett brott.
Moderaterna vill:
- Ha fler poliser år 2010.
- Ha hårdare straff för misshandel och våldtäkt.
- Att polisen ska utreda brott av unga.
- Hjälpa brottsoffer.
- Minska antalet brott i framtiden med fler
människor i arbete och med bättre skolor.
SKOLAN
En bra skola är en skola för alla.
En bra skola måste finnas för att
människor ska utvecklas och för att
samhället ska fungera.
Mycket av det vi vill göra för Sverige
börjar i skolan.
Läsa skriva räkna
Alla barn ska kunna läsa, skriva
och räkna när de slutar årskurs 3.
Därför satsar regeringen 9 hundra
miljoner kronor för att eleverna i
årskurs 1, 2 och 3 ska få mer hjälp
att lära sig läsa, skriva och räkna.
Det betyder 1 tusen kronor
för
varje elev varje år i 3 skolår.
Bra lärare
Bra lärare är viktiga för att
eleverna ska lära sig mycket.
Men också lärare behöver
studera och lära sig mera.
Därför satsar regeringen mer än
3 miljarder kronor på att utbilda lärare.
Det betyder att flera tusen lärare
kommer att bli ännu bättre på att
hjälpa sina elever.
Lugn och ro i skolan
Det är också viktigt att det är
lugnt i skolan.
Därför får lärarna ta saker som
stör arbetet i skolan,
till exempel elevernas mobiltelefoner.
Mobbare kan också störa
arbetet i skolan.
En mobbare retar någon och är elak
mot någon en lång tid.
Skolan kan tvinga mobbare
att byta skola.
Regeringen satsar 40 miljoner kronor
för arbete mot mobbing i skolan.
Kultur i skolan
Vi vill att fler ungdomar ska få
uppleva kultur.
Kultur kan vara till exempel att
gå på teater eller museum.
Det kan också vara att se dans
eller att se tavlor på konst-utställning.
Regeringen satsar speciellt på
kultur för elever i årskurs 7, 8 och 9.
Moderaterna vill:
- Ge betyg från årskurs 6.
- Ge fler betyg än G, VG och MVG.
- Ha nationella prov i svenska och matematik i årskurs 3 och 6.
- Ha fler nationella prov i årskurs 9.
- Ha en ny gymnasieskola.
Nationella prov är prov som är
likadana i hela Sverige.
MILJÖ OCH KLIMAT
Alla människor och varje land har
ansvar för hur vi påverkar klimatet.
Vi vill samarbeta med andra
länder i klimat-frågor.
Många länder tillsammans måste
arbeta för att stoppa det som
förändrar vädret,
till exempel att vi släpper ut
avgaser så att klimatet blir varmare.
Vi vill att Sveriges utsläpp av
växthusgaser har slutat år 2050.
Sverige som bra exempel
Vi vill att Sverige ska visa
bra exempel på vad man kan göra
för att få en bra miljö.
Det kan till exempel vara att
sortera sopor.
Det kan också vara att göra
smutsigt vatten rent,
så att vattnet kan användas flera gånger.
Alla har ansvar för att miljön
ska bli bättre i framtiden.
Minskade utsläpp i Sverige
Vi ska göra det som billigast och bäst
minskar utsläppen av till exempel
avgaser från bilar.
Sveriges utsläpp har redan
minskat med 9 procent.
Sveriges tillväxt har ökat med 40 procent.
Tillväxt betyder att det finns mer pengar i landet.
Tillväxt gör att det finns pengar att göra
sådant som är bra för miljön,
till exempel att rena vatten.
Minskade utsläpp i världen
Alliansen är moderaterna, centerpartiet,
folkpartiet och kristdemokraterna.
De fyra partierna bildar regering.
Allians-regeringen har arbetat mycket
för att Sverige ska ha världens
bästa klimat-politik.
I Alliansens klimatpolitik står bland
annat att vi ska minska våra utsläpp
med 40 procent.
Det står också att vi ska ha mer
energi från vattenkraft och vindkraft.
Fler länder behöver göra som Sverige
för att minska fossila bränslen.
Det betyder att använda mindre av
till exempel olja, kol och gas.
Utsläpp ska kosta
Vi vill att det ska kosta pengar
att släppa ut avgaser som inte
är bra för miljön,
till exempel avgaser från flygplan.
Många länder använder för mycket
fossila bränslen.
Det gör att det blir mer koldioxid i luften.
Koldioxid är en växthusgas.
Utsläppsrätter är ett skrivet papper
där det står hur mycket koldioxid
en person eller ett företag
får släppa ut.
Utsläppsrätter är ett sätt att minska
utsläppen av koldioxid och andra
växthusgaser.
Vi vill att människor som gör sådant
som är bra för miljön ska få lägre skatt.
Minskade utsläpp i trafiken
Både bilar och bussar och andra
fordon vill använda mindre
fossilt bränsle i framtiden,
till exempel mindre bensin.
Därför vill vi fortsätta att utveckla
fordon som inte kör på fossilt bränsle,
som el-bilar och andra miljö-bilar.
Vi är inte mot bilar,
men vi är mot bilarnas utsläpp
av avgaser som inte är bra för miljön.
Flyg och båtar måste också
minska sina utsläpp.
De ska betala för utsläppen
genom skatter och utsläppsrätter.
Moderaterna vill:
- Att alla länder i världen lovar att minska utsläppen.
- Att utsläppen ska kosta genom skatter och utsläppsrätter.
- Arbeta för att utveckla teknik som är bra för miljön.
HÄLSOVÅRD OCH SJUKVÅRD
Sjukvården i Sverige är bra.
Läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och
andra som arbetar i vården har god utbildning.
Men det finns saker som kan bli bättre.
Det är till exempel långa väntetider på en
del sjukhus.
Ibland är det också skillnader mellan
den vård som män och kvinnor får.
Det kan också vara skillnad på vården
mellan olika platser i landet.
Vi vill att det ska finnas bra sjukvård för alla.
Vården ska vara lika bra för fattiga och rika,
för människor i städer och på landsbygden,
för unga och gamla och för personer som är
födda i Sverige eller i något annat land.
Alla som bor i Sverige ska ha samma rätt till
bra vård.
Kostnaden för att ha bra sjukvård ska tas
från skattepengar.
Bättre för patienterna
En patient är en person som får vård.
Vi vill att patienterna ska få vård snabbare.
Vi vill också att patienterna ska få välja
vem som ska ge dem vård,
till exempel vilken läkare eller vilken
vårdcentral de vill gå till.
Bättre för personalen
Vi vill att personalen ska få vara med
och bestämma mer i sitt arbete.
Det är läkare och sjuksköterskor,
och andra som arbetar i vården,
som ser vad som kan göra vården bättre.
Vi vill att cheferna i vården ska finnas mer
bland personalen och lyssna på vad de tycker.
Bättre vård
Vi vill arbeta för att aldrig någon
människa ska bli skadad i vården.
Det vill vi göra på flera olika sätt.
Personalen måste få mer tid
för varje patient.
Därför vill vi, till exempel, att sjuksköterskor
ska få arbeta mer med människor och
mindre med skrivarbete.
Vi vill också att de politiker som bestämmer
om vården ska lyssna mer på personalen.
Det är läkare, sjuksköterskor, undersköterskor
och andra som arbetar på sjukhus och vårdcentraler,
som ser hur vården kan bli mer säker.
Moderaterna vill:
- Att vården i Sverige ska bli bättre.
- Att patienterna själva ska få välja mer.
- Att personalen ska få bestämma mer.
- Att det ska finnas bra sjukvård för alla i Sverige.
Lättläst svenska
MODERATERNA ÄR ETT PARTI FÖR HELA SVERIGE.
VI ARBETAR FÖR ALLA MÄNNISKORS FRIHET.
VI VILL ATT SVERIGE SKA BLI ETT BÄTTRE LAND FÖR ALLA.
MODERATERNA OM:
ARBETE | BROTT | SKOLAN | MILJÖ OCH KLIMAT | HÄLSOVÅRD OCH SJUKVÅRD
ARBETE
Moderaterna vill skapa
fler jobb i framtiden.
När det blir högkonjunktur igen
kan företagen anställa många.
Högkonjunktur är när företagen
säljer mycket och tillväxten ökar.
Billigt att anställa
Att anställa är att ge någon
arbete och lön.
Om det ska bli fler jobb måste det
finnas företag som vill anställa.
Därför har regeringen sänkt
arbetsgivar-avgifterna.
Det är en skatt som betalar
till exempel pensioner och
föräldraförsäkring.
Företag som anställer en ung
person får betala mindre
pengar i arbetsgivaravgift.
Nystarts-jobb är för personer
som har varit arbetslösa länge
eller som aldrig har haft ett arbete.
Arbetsgivare som ger någon ett
Nystarts-jobb får pengar för att
företaget anställer.
Enkelt att anställa
Arbetsförmedlingen arbetar på
många olika sätt för att arbetslösa
ska komma tillbaka i arbete.
De använder till exempel
Jobbgaranti för unga och Nystartsjobb,
för att få fler personer i arbete.
Jobbgaranti för unga är för
ungdomar mellan 16 år och 24 år
som har varit arbetslösa i 50 dagar
eller mer.
De unga får praktik eller utbildning
och hjälp att söka arbete.
Fler arbeten
Vi vill göra så att det blir fler arbeten.
Därför har regeringen börjat med
skatte-reduktion för hemnära arbete.
Det betyder att den som vill ha
hjälp med hemnära arbete kan
köpa hjälpen.
Det kan vara hjälp med att till exempel
städa, putsa fönster, skotta snö
eller
klippa gräs.
Personen som köpt arbetet får göra
avdrag i sin deklaration så att det
blir mindre skatt att betala.
Skatte-reduktionen gör att många
nya företag startar och att
det blir fler arbeten.
Man kan också köpa hjälp med att
till exempel måla och reparera hemma.
Personen som köpt arbetet kan sedan
göra avdrag i deklarationen.
Det kallas ROT-avdrag.
ROT-avdraget gör också att
det blir fler arbeten.
Fler som vill arbeta
Vi tycker att det är viktigt att
elever i skolor och på universitet
lär sig mera.
Det är också viktigt att fler
människor vill arbeta.
Därför måste det vara skillnad i
ekonomi för personer som arbetar
och för personer som inte arbetar.
Jobbskatte-avdraget gör att skatten
blir lägre för den som har arbete.
Jobbskatte-avdraget gör att till exempel
vårdbiträden och metallarbetare får
1 tusen 5 hundra kronor mer kvar efter skatt.
Moderaterna vill:
- Att det ska vara enkelt att anställa
- Att det ska vara billigt att anställa
- Att den som arbetar ska få mer pengar kvar efter skatt
BROTT
Moderaterna vill att Sverige ska vara
ett tryggt land att bo i.
Därför vill vi minska antalet brott.
Ett brott är att göra något mot lagen.
Ett brott är något som man kan få
ett straff förr.
Fler poliser
Polisen arbetar med att stoppa brott
och med att stoppa bråk och våld.
År 2006 hade Sverige 17 000 poliser.
År 2010 ska vi ha 20 000 poliser.
Fler poliser gör att antalet brott minskar.
Fler poliser gör också att människor
känner sig tryggare,
både hemma och på gatorna.
I hela Sverige kommer du att se
fler poliser ute bland människorna.
Rättvisa straff
Moderaterna vill att alla straff
ska vara rättvisa.
Ett straff kan vara böter eller fängelse.
Moderaterna vill ha hårdare straff
för bland annat misshandel,
våldtäkt och kvinnofrids-kränkning.
Misshandel är att slå eller sparka
någon mycket hårt.
Våldtäkt är att tvinga någon
att ha sex.
Kvinnofridskränkning är till exempel
att misshandla en kvinna eller
att tvinga en kvinna sexuellt.
Tiden i fängelse
Moderaterna vill att de män och
kvinnor som sitter i fängelse ska kunna
arbeta, studera och få behandling.
De kanske behöver behandling mot
alkohol-problem eller narkotika-problem.
Moderaterna vill att tiden i fängelset
ska förbereda personer för
ett bra liv efter fängelset.
Moderaterna vill att fler ska ha arbete
när de kommer ut från fängelset.
Brott av unga under 15 år
Moderaterna vill att polisen ska
utreda fler brott av unga under 15 år.
Det är för att visa den unga att han
eller hon har gjort fel och brutit mot lagen.
Det är också för att pojken
eller
flickan ska få rätt hjälp.
Brottsoffer är den person som
blir skadad eller får andra stora
problem efter ett brott.
Brottsoffer kan få skadestånd,
det vill säga pengar,
efter ett brott.
Moderaterna vill:
- Ha fler poliser år 2010.
- Ha hårdare straff för misshandel och våldtäkt.
- Att polisen ska utreda brott av unga.
- Hjälpa brottsoffer.
- Minska antalet brott i framtiden med fler
människor i arbete och med bättre skolor.
SKOLAN
En bra skola är en skola för alla.
En bra skola måste finnas för att
människor ska utvecklas och för att
samhället ska fungera.
Mycket av det vi vill göra för Sverige
börjar i skolan.
Läsa skriva räkna
Alla barn ska kunna läsa, skriva
och räkna när de slutar årskurs 3.
Därför satsar regeringen 9 hundra
miljoner kronor för att eleverna i
årskurs 1, 2 och 3 ska få mer hjälp
att lära sig läsa, skriva och räkna.
Det betyder 1 tusen kronor
för
varje elev varje år i 3 skolår.
Bra lärare
Bra lärare är viktiga för att
eleverna ska lära sig mycket.
Men också lärare behöver
studera och lära sig mera.
Därför satsar regeringen mer än
3 miljarder kronor på att utbilda lärare.
Det betyder att flera tusen lärare
kommer att bli ännu bättre på att
hjälpa sina elever.
Lugn och ro i skolan
Det är också viktigt att det är
lugnt i skolan.
Därför får lärarna ta saker som
stör arbetet i skolan,
till exempel elevernas mobiltelefoner.
Mobbare kan också störa
arbetet i skolan.
En mobbare retar någon och är elak
mot någon en lång tid.
Skolan kan tvinga mobbare
att byta skola.
Regeringen satsar 40 miljoner kronor
för arbete mot mobbing i skolan.
Kultur i skolan
Vi vill att fler ungdomar ska få
uppleva kultur.
Kultur kan vara till exempel att
gå på teater eller museum.
Det kan också vara att se dans
eller att se tavlor på konst-utställning.
Regeringen satsar speciellt på
kultur för elever i årskurs 7, 8 och 9.
Moderaterna vill:
- Ge betyg från årskurs 6.
- Ge fler betyg än G, VG och MVG.
- Ha nationella prov i svenska och matematik i årskurs 3 och 6.
- Ha fler nationella prov i årskurs 9.
- Ha en ny gymnasieskola.
Nationella prov är prov som är
likadana i hela Sverige.
MILJÖ OCH KLIMAT
Alla människor och varje land har
ansvar för hur vi påverkar klimatet.
Vi vill samarbeta med andra
länder i klimat-frågor.
Många länder tillsammans måste
arbeta för att stoppa det som
förändrar vädret,
till exempel att vi släpper ut
avgaser så att klimatet blir varmare.
Vi vill att Sveriges utsläpp av
växthusgaser har slutat år 2050.
Sverige som bra exempel
Vi vill att Sverige ska visa
bra exempel på vad man kan göra
för att få en bra miljö.
Det kan till exempel vara att
sortera sopor.
Det kan också vara att göra
smutsigt vatten rent,
så att vattnet kan användas flera gånger.
Alla har ansvar för att miljön
ska bli bättre i framtiden.
Minskade utsläpp i Sverige
Vi ska göra det som billigast och bäst
minskar utsläppen av till exempel
avgaser från bilar.
Sveriges utsläpp har redan
minskat med 9 procent.
Sveriges tillväxt har ökat med 40 procent.
Tillväxt betyder att det finns mer pengar i landet.
Tillväxt gör att det finns pengar att göra
sådant som är bra för miljön,
till exempel att rena vatten.
Minskade utsläpp i världen
Alliansen är moderaterna, centerpartiet,
folkpartiet och kristdemokraterna.
De fyra partierna bildar regering.
Allians-regeringen har arbetat mycket
för att Sverige ska ha världens
bästa klimat-politik.
I Alliansens klimatpolitik står bland
annat att vi ska minska våra utsläpp
med 40 procent.
Det står också att vi ska ha mer
energi från vattenkraft och vindkraft.
Fler länder behöver göra som Sverige
för att minska fossila bränslen.
Det betyder att använda mindre av
till exempel olja, kol och gas.
Utsläpp ska kosta
Vi vill att det ska kosta pengar
att släppa ut avgaser som inte
är bra för miljön,
till exempel avgaser från flygplan.
Många länder använder för mycket
fossila bränslen.
Det gör att det blir mer koldioxid i luften.
Koldioxid är en växthusgas.
Utsläppsrätter är ett skrivet papper
där det står hur mycket koldioxid
en person eller ett företag
får släppa ut.
Utsläppsrätter är ett sätt att minska
utsläppen av koldioxid och andra
växthusgaser.
Vi vill att människor som gör sådant
som är bra för miljön ska få lägre skatt.
Minskade utsläpp i trafiken
Både bilar och bussar och andra
fordon vill använda mindre
fossilt bränsle i framtiden,
till exempel mindre bensin.
Därför vill vi fortsätta att utveckla
fordon som inte kör på fossilt bränsle,
som el-bilar och andra miljö-bilar.
Vi är inte mot bilar,
men vi är mot bilarnas utsläpp
av avgaser som inte är bra för miljön.
Flyg och båtar måste också
minska sina utsläpp.
De ska betala för utsläppen
genom skatter och utsläppsrätter.
Moderaterna vill:
- Att alla länder i världen lovar att minska utsläppen.
- Att utsläppen ska kosta genom skatter och utsläppsrätter.
- Arbeta för att utveckla teknik som är bra för miljön.
HÄLSOVÅRD OCH SJUKVÅRD
Sjukvården i Sverige är bra.
Läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och
andra som arbetar i vården har god utbildning.
Men det finns saker som kan bli bättre.
Det är till exempel långa väntetider på en
del sjukhus.
Ibland är det också skillnader mellan
den vård som män och kvinnor får.
Det kan också vara skillnad på vården
mellan olika platser i landet.
Vi vill att det ska finnas bra sjukvård för alla.
Vården ska vara lika bra för fattiga och rika,
för människor i städer och på landsbygden,
för unga och gamla och för personer som är
födda i Sverige eller i något annat land.
Alla som bor i Sverige ska ha samma rätt till
bra vård.
Kostnaden för att ha bra sjukvård ska tas
från skattepengar.
Bättre för patienterna
En patient är en person som får vård.
Vi vill att patienterna ska få vård snabbare.
Vi vill också att patienterna ska få välja
vem som ska ge dem vård,
till exempel vilken läkare eller vilken
vårdcentral de vill gå till.
Bättre för personalen
Vi vill att personalen ska få vara med
och bestämma mer i sitt arbete.
Det är läkare och sjuksköterskor,
och andra som arbetar i vården,
som ser vad som kan göra vården bättre.
Vi vill att cheferna i vården ska finnas mer
bland personalen och lyssna på vad de tycker.
Bättre vård
Vi vill arbeta för att aldrig någon
människa ska bli skadad i vården.
Det vill vi göra på flera olika sätt.
Personalen måste få mer tid
för varje patient.
Därför vill vi, till exempel, att sjuksköterskor
ska få arbeta mer med människor och
mindre med skrivarbete.
Vi vill också att de politiker som bestämmer
om vården ska lyssna mer på personalen.
Det är läkare, sjuksköterskor, undersköterskor
och andra som arbetar på sjukhus och vårdcentraler,
som ser hur vården kan bli mer säker.
Moderaterna vill:
- Att vården i Sverige ska bli bättre.
- Att patienterna själva ska få välja mer.
- Att personalen ska få bestämma mer.
- Att det ska finnas bra sjukvård för alla i Sverige.